Saturday, October 19, 2013

ISLAM DICEDOK DARIPADA KITAB VEDA HINDU?

Kenyataan terbaharu yang dikeluarkan oleh tokoh sosialis idola mahasiswa Malaysia, Hishamuddin Rais yang mendakwa Islam mencedok konsep keagamaan yang terkandung dalam kitab Veda masyarakat Hindu ternyata menimbulkan kemarahan orang Islam di sini.

Dalam kenyataan tersebut, Hishamuddin Rais, Pengerusi Bersama BERSIH mendakwa Islam meniru konsep-konsep Syurga, Neraka, Bidadari dan lain-lain daripada Veda sekaligus cuba menunjukkan Islam sebagai agama yang tidak mempunyai asas kepercayaan sendiri.



Dalam hal ini, apa yang boleh kita simpulkan ialah, Hishamuddin Rais telah terkeliru dari segi istilah dan konseptual bagi unsur-unsur tersebut. Hakikatnya, kebanyakan perkataan atau istilah tersebut hanya dipinjam daripada bahasa Sanskrit yang lebih awal bertapak di Tanah Melayu tetapi masih berbeza dari segi konsep mahupun makna harfiahnya. Sebagai contoh, istilah Syurga berasal daripada perkataan Sanskrit yang digunakan sebagai terjemahan kepada Firdaus atau Jannah dalam bahasa Arab yang menjadi bahasa rasmi Quran dan Islam amnya.

Justeru adakah benar Islam meniru kitab Veda? Islam atau bahasa Melayu? Jika istilah yang cuba dipersoalkan, maka Hishamuddin Rais sepatutnya menekankan aspek peristilahan sahaja dan bukannya menghukum Islam secara keseluruhan. Dalam hal ini, jelas sekali aspek yang cuba diketengahkan oleh beliau sebenarnya ialah dari sudut istilah tetapi beliau menghukum secara pukul rata. Pada kami, ini berpunca daripada sikap dendam dan kebencian melampau Hishamuddin Rais sendiri terhadap Islam.

Oleh itu kami menyeru kepada rakan-rakan khususnya yang cuba membawa masuk fahaman dan ideology sosialis ke dalam kampus supaya berfikir dan bertindak dengan lebih rasional. Usah jadikan budaya fikir logic sebagai alat mencari kebenaran. Carilah kebenaran dalam erti kata yang sebenar.


No comments:

Post a Comment