Saturday, October 10, 2009

HANDSHAKE MALAYSIAN FOR 1WORLD

Semalam telah berlangsung acara Handshake: A Cultural of Malaysian bertempat di Padang Kawad USM berhadapan Dewan Utama Pelajar. Cuaca yang baik diserikan pula dengan pelbagai acara selingan ternyata berjaya memikat hati setiap pengunjung yang hadir. Difahamkan program semalam turut mendapat sambutan yang hangat daripada pengunjung luar khususnya para pelancong asing.



Deretan lantern atau tanglung menghiasi kawasan padang kawad.


Program semalam juga menempa sejarah tersendiri apabila buat julung kalinya para pelajar antarabangsa ditampilkan menyerikan pentas acara dari mula hingga tamat program tersebut. Pelbagai kerenah dan aksi dapat disaksikan.



Pesta cahaya, ditampilkan khas oleh pelajar-pelajar India yang akan menyambut Deepavali minggu hadapan.


Antara aktiviti yang dijalankan semalam ialah persembahan Gendang Kungfu daripada Kelab Kungfu USM yang turut disertai oleh para pelajar antarabangsa, nyanyian lagu Ikan Kekek daripada pelajar Thailand, pertunjukkan fesyen tradisional Melayu yang dikendalikan sepenuhnya oleh para pelajar antarabangsa, persembahan kuda kepang yang turut disertai oleh pelajar Jepun (sungguh kagum melihat rentak tarian beliau, tahniah Kazoo) dan sebagainya lagi.



Para pengunjung tidak melepaskan peluang bergambar dengan dilimpahi 'cahaya' daripada pelita yang disusun dalam formasi 1Siswa.

Walau bagaimanapun, acara semalam sebenarnya menjadi lebih bermakna kerana limpahan cahaya yang menerangi kawasan padang kawad. Lebih 400 buah tanglung telah dipasang di sekitar kawasan padang kawad sementar ratusan lagi diedarkan kepada setiap pengunjung yang hadir.




Tanglung-tanglung yang digantung di astaka.


Walaupaun ada yang kempunan kerana tidak mendapat bahagian masing-masing, namun mereka tetap berpuas hati dengan kemeriahan ‘cahaya’ yang ditampilkan. Sementara itu, para pelajar India yang bakal menyambut Deepavali minggu depan pula telah menyediakan ratusan pelita yang disusun dalam formasi cantik membentuk kata keramat 1Malaysia di atas padang kawad. Ia juga merupakan antara tarikan utama program semalam.




2 comments:

  1. Aslmkm, slm sejahtera.
    Tq 4 following. Nice community you hv there n gd efforts. Keep it up!

    ReplyDelete
  2. budaya melayu tenggelam takala malam itu menjelma, sungguh memalukan. budaya lain diagung2kan.. inilah 1siswa gaya satu malaysia..

    ReplyDelete