Tuesday, November 2, 2010

Pro dan Kontra Projek Menara Warisan Merdeka

Kawasan Stadium Negara dan Stadium Merdeka bakal
bertukar wajah dengan pembinaan Menara Warisan Merdeka setinggi 100 tingkat kelak.

Sesuatu yang kita masih belum nampak di sebalik pembinaan Menara Warisan ialah keuntungan jangka panjangnya. Manfaatnya, seperti dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh CIDB baru-baru ini, terlalu besar khususnya terhadap industri pembinaan di negara ini. Ia bukan sekadar isu tapak atau berapa tinggi bangunan itu hendak didirikan, juga bukan soal modal yang cukup besar nilainya sehingga mampu membina lebih kurang 11 buah lapangan terbang utama di Malaysia, tetapi bagaimana setiap tingkat menara itu kelak mampu menjana pulangan kepada para pelabur dan rakyat negara ini pada masa hadapan.

Menara yang bakal menjadi satu lagi mercu tanda kemegahan negara di tengah kepesatan ekonomi Kuala Lumpur dengan ketinggian 100 tingkat itu telah diumumkan pembinaannya oleh Perdana Menteri DS Najib Tun Razak ketika membentangkan Bajet 2011 baru-baru ini. Tanpa menggunakan peruntukan khusus daripada pihak kerajaan, menara itu kelak akan dibina sepenuhnya oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB) dengan menggunakan kos sebanyak RM 5 bilion.

Sebaik saja diumumkan oleh Perdana Menteri, ia segera menarik perhatian seluruh lapisan rakyat di negara ini. Pelbagai pihak tampil mengemukakan pandangan masing-masing terutamanya ahli-ahli politik. Sehingga kini, suara yang menentang idea pembinaan menara tersebut ternyata lebih kritikal berbanding suara-suara yang menyokong. Sebagai contoh, sebuah page group di Facebook yang menentang cadangan ini, sehingga artikel ini ditulis, telah berjaya mengumpul sokongan lebih 211,000 orang pengguna di laman sosial tersebut.

Walaupun sokongan itu sebenarnya bercampur-baur disebabkan oleh faktor format ‘like’ yang digunakan (mereka yang menyokong Menara Warisan tetap perlu menyertainya untuk berkomentar sekaligus menaikkan rating atau hits kumpulan tersebut), namun sedikit sebanyak ia telah digunakan sebagai manifestasi suara rakyat bawahan yang menolak pembinaan Menara Warisan kerana dianggap membazir wang pelabur atau rakyat dan juga mengundang pelbagai masalah berbangkit terutamanya pencemaran alam sekitar, masalah sosial dan sebagainya lagi.

AC percaya, ramai dalam kalangan kita di USM yang telah menyertai komuniti maya tersebut kerana berkongsi pendapat yang sama dengan rakyat Malaysia di luar sana. Meskipun terdapat segelintir ahli politik khususnya pihak pembangkang yang menggunakan group tersebut sebagai modal menghentam Perdana Menteri, tetapi kami percaya, asasnya tetap sama iaitu berbalik kepada soal keperluan membina sebuah bangunan tinggi di tengah-tengah kekalutan Kuala Lumpur pada waktu negara sedang pulih daripada kejatuhan FDI akibat krisis ekonomi baru-baru ini.

Ramai yang melihat pengumuman oleh Perdana Menteri itu sendiri sebagai sesuatu yang silap. Ia dikatakan dilakukan pada masa dan tempat yang salah. Walaupun idea Menara Warisan dianggap sebagai bukti komitmen kerajaan DS Najib terhadap pembangunan ekonomi baru di Malaysia, hakikatnya, masih banyak sektor pembinaan lain yang sepatutnya didahulukan berbanding melabur dalam pembinaan sebuah bangunan tinggi yang bakal memberikan manfaat kepada golongan tertentu saja.

Sebagai contoh, mutu kemudahan awam yang rendah di kawasan pedalaman dan di sesetengah kawasan bandar ternyata masih membelenggu kehidupan rakyat marhein di negara ini. Hal inilah yang sebenarnya menyebabkan rakyat rimas dengan sesetengah tindak tanduk atau keputusan yang bersifat ‘gempak’ daripada pihak kerajaan. Pada rakyat, apa gunanya bangunan tinggi untuk dimegah-megahkan kalau jambatan dan jalan raya di bawah masih berlopak-lopak di sana sini!

Pun tentu, bolehkah kita melihat isu Menara Warisan ini dari satu sudut sahaja? Boleh, tetapi itu hanya mencerminkan pendirian kita yang tidak seimbang. Seperti yang AC tegaskan awal-awal tadi, keuntungan daripada pembinaannya hanya boleh dinikmati selepas ia mula menjana pulangan yang konsisten kepada negara. Mungkin masa yang diambil masih panjang, namun ia adalah formal dalam sektor hartanah di mana-mana jua.

KLIA dan KLCC, sebagai contoh, merupakan dua buah projek yang kini menempa pelbagai kejayaan untuk Malaysia. KLIA menjadi hub transit kepada sistem pengangkutan utama negara, juga menjadi pintu masuk terpenting Malaysia yang menghubungkan dunia luar dengan rakyat negara ini. KLCC pula kini berdiri megah sebagai lambang kejayaan sebuah konglomerat GLC ulung kita iaitu Petronas. Apa yang pasti, sama seperti Menara Warisan, kedua-duanya pernah dikritik keras sebelum ini sebelum muncul sebagai nadi pertumbuhan ekonomi Malaysia moden di samping menyediakan ribuan peluang perniagaan dan pekerjaan untuk rakyat di negara ini.

Tegasnya, kerajaan mempunyai alasan yang cukup kukuh untuk melaksanakan pembinaan menara tersebut. Pembinaan bangunan itu bakal menjadi lambang kemodenan dan kemajuan negara di samping dapat memacu pembangunan ekonomi negara.

“Pertamanya, kita nak satu bangunan yang menjadi lambang bukan sahaja moden tapi negara maju, kita juga nak mencetuskan perkembangan ekonomi... Banyak kerja-kerja kontrak dan sebagainya yang boleh kita agihkan untuk menggerakkan kegiatan ekonomi. Kawasan itu boleh menjadi pusat perniagaan yang menempatkan peniaga-peniaga bumiputera dan bukan bumiputera. Ia juga boleh menjadi pusat tarikan yang boleh memberi keuntungan,” kata Perdana Menteri ketika membentangkan cadangan ini dahulu.

Samada kita sedar atau pun tidak, AC cukup yakin dan percaya, sebab utama projek ini ditentang bukanlah semata-mata kerana ia dianggap membazir, tetapi lebih menjurus kepada dendam politik antara pihak tertentu terhadap usaha positif kerajaan dalam menjana pertumbuhan ekonomi baru di negara ini. Hal ini demikian kerana, penjelasan berkenaan profile menara ini sudah pun dilakukan oleh pihak kerajaan dan juga PNB sendiri tetapi gagal difahami oleh sesetengah pihak yang sebaliknya terus mempolitikkannya untuk kepentingan jangka pendek.

DS Najib misalnya, awal-awal lagi memaklumkan bahawa menara ini bukan pembaziran wang negara sebaliknya bakal menguntungkan rakyat dan negara ini setelah siap kelak. Projek berkenaan melibatkan tanah milik kerajaan, bukannya rakyat. Ia bakal dibina di tapak yang merangkumi kawasan Stadium Merdeka dan Stadium Negara, dan sebagai Perdana Menteri, apa yang dilakukan adalah satu tanggungjawab iaitu memenuhi tuntutan untuk mengkomersialkan kawasan berkenaan sesuai dengan perkembangan ekonomi semasa sekali gus mensinergikan sosio-ekonomi di ibu negara yang semakin pesat berkembang ketika ini.

Dalam pada itu, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Permodalan Nasional Berhad, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman telah menjelaskan kedudukan sebenar projek Menara Warisan bernilai RM5 bilion yang cuba dijadikan satu isu sebagai projek membazir. Hamad Kama Piah menjelaskan PNB tidak akan menggunakan wang pelabur unit amanah dan juga wang kerajaan untuk projek berkenaan. Sebaliknya, projek tersebut akan dimajukan menggunakan wang hasil tabungan PNB sendiri. PNB membeli tanah itu pada harga RM310 juta pada tahun 2000 daripada Danaharta dan projek Menara Warisan itu diluluskan oleh lembaga pengarah PNB pada tahun 2004. Hamad Kama Piah menjangka projek itu akan mewujudkan 5,000 peluang pekerjaan pada masa hadapan.

Justeru AC yakin dan percaya, rakan-rakan semua mampu cakna isu ini sebaik mungkin sebelum memutuskan pendirian masing-masing. Penulisan ini tidak bertujuan menyatakan sokongan atau membantah, sebaliknya sekadar mengusulkan beberapa kemungkinan pro dan kontra yang bakal kita semua sebagai rakyat nikmati melalui pembinaannya kelak. Apa-apa pun, satu fakta yang sukar untuk dinafikan di sini ialah, track record PNB sendiri yang cukup cemerlang sejak tahun 1981 diyakini mampu menguruskan Projek Menara Warisan Merdeka ini dengan jayanya.



4 comments:

  1. Salam Aspirasi.lestarikah pembangunan Fizikal semata2 sedang bajet untuk pembangunan ilimah ternyata kurang? Jom kita bina bangun Menara Warisan.

    ReplyDelete
  2. tetap bantah menara ni...KLCC pown byk yg xterguna sampai jual kat kerajaan brunei separuh menara...apa kes bai...pemimpin kita akal terlalu pendek, banyak lagi tempat leh salurkan wang tu...wat usaha dakwah kat kwasan pedalaman ka..da gak manfaat..Xsabar nak tgk negara malaysia jd negara Islam..Skang blum...nm je islam..

    ReplyDelete
  3. terpanggil untuk komen balas..bg sy, kedua-dua komen diatas terbit dr mereka yg tak faham isu sebenar..

    Projek ini tidak menggunakan satu sen pun duit rakyat dan juga duit pelabur dlm PNB. Ia menggunakan sepenuhnya wang tabungan PNB sendiri hasil perniagaan yg dijalankan selama ini. Tolong fhm dr sudut bisnes.

    PNB tidak bertanggungjawab secara langsung dlm urusan pembangunan ilmiah dan sebagainya. Kenapa itu nk dijadikan isu. Soal pembangunan modal insan terletak di bahu kerajaan, bukannya syarikat komersial spt PNB.

    Kerajaan sendiri memperuntukkan begitu byk wang ntuk sektor pendidikan, bukankah itu juga sudah melibatkan pembangunan ilmiah? Nak yg mcm mana lagi? Tak kan bila sebut ilmiah, kena tgk di masjid saja? Kerajaan PR pun tak termampu lg nak adakan program2 yg benar2 mampu memulihkan masalah sosial di negara ini.

    Sy bg satu contoh, di kelantan sendiri, berapa banyak msalah sosial yg direkodkan? Tak kan kerajaan negeri tak boleh atasi kot..

    Akhir sekali tlg faham dgn sebenar-benarnya matlamat pembinaan projek ini. Jangan sempitkan pemahaman, jgn butakan hati kdp kebenaran.

    ReplyDelete
  4. Malaysia latih 100 guru Afghanistan

    PUTRAJAYA 1 Nov. - Kuala Lumpur-Canberra hari ini menyatakan komitmen padu untuk membangunkan semula Afghanistan khususnya dengan memberi latihan kepada guru-guru daripada negara tersebut.

    Persetujuan mengenainya dicapai hasil rundingan dua hala antara Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Perdana Menteri Australia, Julia Gillard di sini hari ini.

    Gillard yang dalam lawatan rasmi dua hari ke negara ini berkata, Australia dan Malaysia mempunyai sejarah panjang dalam bidang pertahanan dengan anggota tentera masing-masing pernah berjuang bersama (sebagai askar pengaman) di Afghanistan.

    "Hari ini kami berbincang mengenai Afghanistan dengan Malaysia yang telah pun melatih kira-kira 60 warganegara Afghanistan sebagai guru, yang kemudiannya pula akan memberi latihan kepada guru-guru di negara mereka.

    "Kami juga ada perbincangan yang baik mengenai latihan kepada doktor wanita Islam oleh Malaysia di Afghanistan. Kedua-dua negara mahu teruskan usaha murni ini," kata beliau pada sidang akhbar bersama Muhyiddin di sini.

    Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, bantuan Malaysia-Australia kepada Afghanistan kini memasuki fasa ketiga.

    "Australia mencadangkan supaya Malaysia membawa masuk (lagi) kira-kira 100 guru Afghanistan untuk dilatih di negara ini dan kami gembira untuk lakukan usaha itu," kata beliau.

    ---Salah satu contoh kemakmuran negara kita yg boleh dikongsi oleh orang luar juga. Saja nak nyampuk hehe

    ReplyDelete