Friday, December 27, 2013

SIDANG MEDIA PARLIMEN MAHASISWA USM 13/14


Salam Aspirasi Menjunjung Perpaduan Mahasiswa.


Pada 21 Disember yang lalu, Parlimen Mahasiswa USM telah berlangsung dengan jayanya. Proses persidangan tersebut dikendalikan sepenuhnya oleh mahasiswa dan persidangan kali ini juga telah menyaksikan Saudara Haziq Al Amir Mohd dilantik sebagai Speaker Dewan Perundingan Pelajar Siri 1 SA 2013/2014.

Parlimen Mahasiswa Siri 1 13/14 

Sebanyak 12 usul telah dipilih oleh Ahli Jawatankuasa Usul (AJK Usul DPP) yang terdiri dalam kalangan wakil-wakil persatuan, kelab, anak negeri, desasiswa dan lain-lain. Perbahasan berlangsung dengan baik, berfakta, dan berhemah oleh ahli dewan walaupun terdapat momen-momen perbahasan bertukar menjadi 'panas'. Sesungguhnya Parlimen Mahasiswa merupakan wadah penyatuan semua entiti dalam universiti untuk menyuarakan pandangan dan melontarkan idea secara matang.

Kelmarin telah berlangsung pula sidang media berkenaan usul-usul yang dibahaskan dalam Parlimen Mahasiswa. AC salin dan tampal post di Facebook milik Saudara Haziq Al Amir tentang sidang media tersebut.

Alhamdulilah pada hari ini, saya bersama Timbalan Speaker, Setiausaha Dewan dan bersama sebahagian Ahli Dewan yang diketuai oleh YDP MPPUSM saudara Mohamad Shafiq Bin Kamaruddin telah mengadakan persidangan media berkenaan usul-usul yang telah dibincangkan didalam persidangan parlimen mahasiswa USM baru-baru ini.

Terdapat 3 usul khas yang dibawa suara mahasiswa melalui DPP agar pihak kerajaan dapat memberi perhatian dalam isu ini, iaitu usul berkenaan memohon pihak kerajaan mengkaji dan mempertimbangkan semula peningkatan kos sara hidup yang semakin tinggi terutama sekali golongan mahasiswa. selain itu, usul berkenaan memohon pihak kerajaan memantau dan menguatkuasa larangan penyebaran fahaman syiah yang semakin menular yang boleh mengancam akidah umat islam. dan usul berkenaan memohon pihak kerajaan mengkaji dan menolak tuntutan Comango.

ketiga-tiga usul ini telah diluluskan dan mendapat undian majoriti ahli Dewan Perundingan Pelajar sewaktu sesi persidangan pertama pada 21 disember, dan langkah pertama yang diambil adalah memaklumkan kepada pihak yang berkenaan terutama sekali pihak kerajaan agar mendengar pandangan dan suara mahasiswa yang merupakan salah satu agen transformasi negara. Insyallah semoga suara mahasiswa USM mendapat perhatian daripada kepimpinan negara.

Salam hormat dari saya.

Mohamad Haziq bin Al Amir Mohd
Speaker Dewan Perundingan Pelajar USM

Sumber : Klik Sini 

Aspirasi's Corner

Rasional Toleransi Realistik
We Lead We Love USM
Together We Unite

1 comment: