Sunday, August 24, 2014

MERDEKA 57 SEMARAK SEMANGAT PATRIOTISME MAHASISWA @AspirasiUSM


Assalamualaikum Salam Aspirasi Menjunjung Perpaduan Mahasiswa.

Dalam menyusun langkah melewati susur masa, negara kita telah menerima pelbagai ujian getir. Antara peristiwa sukar yang dilalui seluruh rakyat Malaysia ialah tragedi kehilangan pesawat milik Malaysian Airlines (MAS) iaitu MH370. Lima bulan kemudian, satu lagi tragedi menimpa melibatkan pesawat yang juga milik MAS iaitu MH17. Tragedi ini sungguh memilu hati menuntun rasa kemanusiaan kita kerana pesawat tersebut adalah 'mangsa' pergolakan antara Ukraine dengan pihak pemberontak pro Rusia. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Penyayang kepada hamba-hambaNya. Dia jua yang Maha Mengetahui apa yang sebenar-benarnya berlaku terhadap kedua-dua buah pesawat terbabit.

Mari sejenak kita sedekahkan Al Fatihah kepada mangsa tragedi kedua-dua pesawat MH370 & MH17.

Pada bulan Ogos ini, kita bakal menyambut Hari Kemerdekaan. Tanggal 31 Ogos, sudah menjadi kebiasaan saban tahun, hari tersebut akan dirai dengan kemeriahan. Namun, persoalan yang ingin AC lontarkan dan sebenarnya juga menjadi perkara yang ingin AC mahu pembaca melihat kembali. Apakah sebenarnya nilai dan erti kemerdekaan negara kepada kita?

Adakah kita menghayatinya? Adakah kita menginsafi setiap nikmat kebebasan, kemewahan, limpah rahmat yang ada kini? Adakah kita mengucap syukur setiap kali kita menghirup udara hasil daripada pengorbanan nenek moyang kita? Dan, masihkah ada sekelumit cinta/ sayang/ ingin berkorban untuk agama, bangsa dan Malaysia ini?

Ini hanya sebahagian daripada rasa pedih yang mencucuk-cucuk jiwa marhaen yang sayang pada agama, bangsa, dan negaranya.

Tema Kemerdekaan Malaysia yang ke-57

Mahasiswa merupakan golongan yang menerima pendidikan di tahap yang tinggi dan dihormati masyarakat. Seharusnya kita sudah matang untuk membuat pertimbangan dalam segala hal termasuklah mengasingkan sentimen. Dalam usaha untuk mencapai masyarakat yang seimbang dan harmoni, kita juga perlu berperanan untuk menyebarkan semangat patriotik berpaksikan perasaan sayang kepada negara dan juga bangsa. Mungkin ada yang berpendapat bahawa sayang kepada bangsa dan negara adalah 'rasis'. Namun hakikatnya tanpa kedua-duanya, kita sudah menolak jati diri kita yang sebenar. Lama-kelamaan, jika dibiarkan maka ia akan membarah dalam masyarakat dan akhirnya tiada generasi muda yang mahu memandang berat isu bangsa dan negara sendiri dek kerana begitu mahu 'bertoleransi' !


Justeru, dalam usaha kita memantapkan masyarakat dan negara, kita sudah muak dengan pemimpin pembangkang yang mempolitikkan agama dan bangsa yang akhirnya mereka tidak sedar, mereka tidak tahu, dan mereka tidak peduli bahawa mereka adalah 'kesilapan' dalam rencana ini. Misalnya kemelut Menteri Besar Selangor sudah pun menjadi pengajaran kepada penyokong-penyokong pembangkang. Pemimpin yang terbabit dalam isu MB Selangor bagai 'pemain' yang sedang berwayang kepada rakyat.

Mahasiswa kini sudah matang. Jika ada yang salah tidak kira pemerintah mahupun pembangkang, kita tampil untuk menyatakan kesalahan tersebut. Dengan rukun 'Rasional Toleransi Realistik', AC tegaskan bahawa kita bukanlah pihak yang sesetengahnya menganggap mudah untuk 'digula-gulakan' dan menurut secara semberono. Ini pendirian mahasiswa yang berilmu dan beramal dengan ilmunya.

Sesungguhnya kita sebagai rakyat pastinya mencintai negara dan bangsa seterusnya tidak mahu digolok gadaikan oleh pihak tertentu. Ambillah ibrah daripada setiap ujian yang Allah S.W.T beri kepada kita agar ianya menjadi anugerah kepada kita. Ingatlah sahabat-sahabatku, nikmat kemerdekaan ini sukar diraih kembali jika ianya telah diragut.


Mantapkan agama, bangsa, dan negara, julang semangat patriotisme.

#Di_Sini_Lahirnya_Sebuah_Cinta #Merdeka57 #BungaRaya #Malaysia

AC.

1 comment: