Thursday, September 30, 2010

Berpada-pada Menyatakan Pandangan

Salah satu prinsip dalam amalan demokrasi ialah kebebasan menyatakan pandangan. Jika terma ini digunapakai, seseorang tanpa mengira latar belakangnya boleh mengutarakan apa-apa sahaja pandangannya secara terbuka. Ia diterima sebagai meraikan hak dan kebebasan manusia untuk bersuara.

Tetapi cukupkah jika kita hanya menerima terma ini tanpa melanjutkan perbicaraan meliputi pelbagai sudut lain, seperti implikasi ke atas diri atau individu, sosial dan negara seluruhnya? Bagaimana dengan hak kumpulan majoriti atau minoriti?

Adakah seseorang itu boleh menyentuh sensitiviti seseorang atau sekumpulan yang lain dengan hanya berpegang kepada prinsip kebebasan dirinya untuk bersuara? Bagaimana jika apa yang dikatakannya itu mengakibatkan kelukaan hati pihak lain? Adakah dia masih berhak mempertahankan pandangannya?

Kebebasan bersuara seperti yang dipersoalkan di atas bukanlah kebebasan dalam erti kata yang sebenar. Mengambil contoh insiden seorang Paderi Kristian dari sebuah gereja di Sarawak yang menghina Nabi Muhammad SAW dan agama Islam baru-baru ini, kita dapat melihat dengan jelas bagaimana kebebasan dalam menyatakan pandangan, walaupun dalam kumpulan yang sama pendirian, harus mempunyai limitasi tertentu.

Jika paderi berkenaan sensitif dengan hati dan perasaan umat Islam, kemungkina besar insiden tersebut tidak akan berlaku dan negara tidak akan kecoh seperti yang kita lihat pada hari ini. Akibat keceloparannya, umat Islam di negara ini telah bangkit mempertahankan hak mereka yang telah disentuh secara terbuka dan disebarkan pula melalui media massa. Hal ini bukan saja telah menimbulkan ketegangan agama, malah mengundang pelbagai reaksi yang keras dan berpontensi mencetuskan konflik perkauman.

Soalnya, adakah paderi tersebut sedar akan implikasi yang timbul akibat tindakan kurang bijak beliau itu? Ketika umat Islam masih menunggu permohonan maaf secara terbuka daripada beliau, percayalah, isu ini akan terus hangat malah mungkin dalam jangka masa yang panjang, ia akan menjadi isu penting berhubung sesitiviti keagamaan di negara. Ia juga menyerlahkan hakikat bahawa masih ada segelintir tokoh masyarakat yang tidak menghormati asas kelainan agama dan kepercayaan dalam kalangan rakyat Malaysia.

AC percaya, baik Islam mahupun Kristian dan semua agama lain di dunia menganjurkan pengikutnya supaya mengamalkan budaya toleransi dan saling menghormati sesama manusia. Inilah asas sebenar demokrasi di negara ini. Pada masa yang sama, AC yakin insiden ini akan diselesaikan secara baik melalui kaedah perundangan dan juga penerangan daripada pihak-pihak yang bertanggungjawab.

1 comment:

  1. siapa paderi itu saudara? dari mana dapat berita ini?

    ReplyDelete