Wednesday, October 16, 2013

TAHNIAH KOR SUKARELAWAN USM!! ANDA MEMANG COOL!!


Akhbar Berita Harian bertarikh 15 Oktober 2013 telah memberikan highlight kepada berita berkenaan program gotong-royong yang dijalankan oleh Kor Sukarelawan USM dengan kerjasama para pelajar MARA di rumah mangsa banjir kilat yang terletak di Balik Pulau, Pulau Pinang.

Dalam laporan tersebut, Berita Harian turut memetik kenyataan daripada En. Zulkifli bin Che Hussein yang tidak asing lagi kepada warga kampus USM selaku penyelaras program. 

Sekurang-kurangnya 70 orang peserta telah terlibat dalam program tersebut yang dijalankan sehari sebelum umat Islam menyambut Hari Raya Eidul Adha.

Beberapa rumah penduduk kampung telah terjejas teruk selepas dilanda banjir kilat sekaligus menjejaskan persediaan menyambut Hari Raya Korban.

Atas dasar kemanusiaan dan kesukarelawan, para pelajar USM melalui Kor Sukarelawan berganding bahu membantu membersihkan rumah penduduk yang terjejas meskipun mendapat arahan pada saat-saat akhir.

Kor Sukarelawan USM (dahulunya dikenali sebagai Bridged Bencana) sememangnya terkenal dengan semangat kesukarelawanan yang tinggi dan sentiasa mengambil bahagian dalam bantuan-bantuan kecemasan yang memerlukan kekuatan tenaga manusia yang besar. Antara kejayaan yang dicapai dalam operasi bencana alam setakat ini termasuklah membantu mangsa banjir di Johor, Kedah, Perlis dan Kelantan serta musibah tsunami di Acheh suatu ketika dahulu. 

Syabas & tahniah diucapkan.

We Lead We Love USM

RasionalToleransiRealistik

1 comment: