Sunday, July 25, 2010

Terima Kasih MPP USM 2009/2010

Sebahagian besar penuntut USM memulakan pengajian masing-masing dengan senyuman lebar. Masakan tidak, semester ini menyaksikan urusan kemasukan wang pinjaman PTPTN dan biasiswa JPA lebih awal berbanding biasa.

Bagi mereka yang menerima biasiswa JPA misalnya, ‘bahagian’ masing-masing telah dikreditkan kira-kira seminggu sebelum bermulanya semester baru manakala pinjaman PTPTN dikreditkan beberapa hari lebih awal.

Perkembangan positif dalam urusan kemasukan wang pinjaman dan biasiswa pelajar pada semester ini ternyata amat melegakan. Jika dahulu ia sering menjadi keluhan utama setiap kali bermulanya semester baru, namun hari ini ia bukan lagi satu masalah yang membebankan para pelajar di USM.

Justeru kita semua seharusnya mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada semua pihak yang berjaya mengatasi masalah tersebut khususnya Jabatan Bendahari USM dan pihak Majlis Perwakilan Pelajar yang sentiasa memperjuangkan hak dan kebajikan mahasiswa di semua kampus.

Pada masa yang sama, kita juga perlu berterima kasih kerana perjuangan MPP menuntut penambahbaikan dan peningkatan kecekapan yang menyeluruh dalam semua sektor semakin membuahkan hasilnya dan impaknya mula dinikmati sedikit demi sedikit.

Misalnya, MPP USM sejak dahulu lagi sentiasa berjuang menuntut pengurangan caj perkhidmatan yang dikenakan oleh PTPTN ke atas peminjam. Hasilnya, hari ini ia telah dikurangkan kepada hanya 1% sahaja meskipun tuntutan asal adalah untuk menghapuskan terus caj tersebut.

Semua ini hanya mampu dicapai jika perjuangan yang digerakkan mengutamakan nilai-nilai positif seperti toleransi, rasional dan realistik bagi memastikan aspirasi mahasiswa sentiasa seiring dengan aspirasi universiti di bawah satu bumbung yang sama.

Team Aspirasi Corner sekali lagi ingin mengambil ruang dan kesempatan ini untuk mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada MPP USM dan pihak-pihak yang terbabit secara langsung dalam menjaga kebajikan mahasiswa di USM. Kami akan terus menyokong perjuangan anda semua.

Bersama Aspirasi Menggerakkan Transformasi.

Mahasiswa Didahulukan, Kebajikan Diutamakan.

No comments:

Post a Comment