Tuesday, August 24, 2010

Isu Khutbah Jumaat - Satu Pandangan Kecil dari AC.

Polemik kecil berkenaan tindakan beberapa orang khatib Jumaat yang menyelitkan nama orang bukan Islam di dalam doanya di Pulau Pinang nampaknya belum seselai. Ia bermula apabila Menteri Pertahanan yang juga Pengerusi Perhubungan UMNO Pulau Pinang mendedahkan perkara tersebut baru-baru ini sehingga mendapat reaksi balas segera daripada pelbagai pihak.

Menurut laporan kebanyakan media massa utama negara, tindakan tersebut sebenarnya telah berlangsung sejak dua tahun yang lalu di mana terdapat segelintir imam atau khatib yang memasukkan nama pemimpin kerajaan negeri yang bukan Islam di dalam doa kedua khutbah.

Tindakan ini dilihat tidak selari dengan rukun-rukun khutbah seperti yang telah disepakati iaitu haruslah mempunyai 5 syarat sahnya seperti puji-pujian kepada Allah SWT, selawat ke atas Nabi Muhammad SAW, berpesan kepada para jemaah supaya bertakwa, membaca ayat suci al-Quran pada salah satu daripada kedua-dua khutbah dan mendoakan kesejahteraan orang mukmin pada khutbah kedua.

Dalam pada itu, amalan dalam penyampaian khutbah di negara ini turut menyelitkan doa kepada Ketua Agama Islam mengikut negeri masing-masing. Bagi kes Pulau Pinang, ketua yang dimaksudkan ialah DYMM Yang DiPertuan Agung kerana negeri ini termasuk dalam kategori negeri-negeri yang tidak beraja atau bersultan.

Meskipun ia bukan rukun tetapi telah disepakati sebagai menghormati kedudukan ketua-ketua agama Islam ini di samping memastikan kedaulatan Islam sebagai agama rasmi persekutuan terus diperakui dan dipelihara sepanjang masa. Justeru apabila terdapat segelintir imam atau khatib sendiri yang menggugurkan doa tersebut dan menggantikannya dengan nama pemimpin bukan Islam seperti yang berlaku di Pulau Pinang, ternyata ia telah mengguris hati ramai umat Islam sehingga menjadi polemik dalam kalangan masyarakat.

Menurut Mufti-mufti Kerajaan Negeri Kedah, Perlis dan Perak, insiden sebegini tidak sepatutnya berlaku kerana adalah jelas ditegah mendoakan kesejahteraan orang bukan Islam sewaktu khutbah kerana ruang yang dirukunkan itu menetapkan ia hanyalah untuk orang-orang mukmin sahaja.

Dakwaan bahawa Nabi Muhammad sendiri pernah mendoakan supaya pemimpin-pemimpin kafir Quraisy mendapat hidayah ketika zaman baginda juga tidak selari dengan realiti yang berlaku. Konteks doa baginda adalah berbeza kerana baginda tidak berdoa sewaktu berkhutbah.

Kita juga berasa hairan kerana isu ini seolah-olah dipermainkan oleh pihak-pihak yang terbabit. Hal ini demikian kerana, pada peringkat awal, Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang, Abdul Malik Kassim berkata siasatan pihaknya mendapati pendedahan tersebut tidak benar sama sekali.

Walau bagaimanapun, Utusan Malaysia dalam liputannya berkaitan isu ini mendedahkan sendiri pengakuan daripada Pengerusi Kariah Masjid Padang Menora, Tasek Gelugor, Hamir Mahmud yang mengakui ia benar-benar berlaku. Tidak lama kemudian, media melaporkan pula pengakuan daripada khatib terbabit yang mengakui tindakannya menggugurkan doa kepada DYMM YDPA dan menggantikannnya dengan doa kepada pemimpin berkenaan.

Adalah jelas, kami berpandangan isu ini telah dipolitikkan melebihi kepentingan menjaga kesucian rukun khutbah itu sendiri. Beberapa orang pemimpin pembangkang juga tampil dengan pendirian yang berbeza-beza diselang-seli dengan tuduh-menuduh yang tidak berkesudahan.

Apa yang menarik untuk direnungkan di sini ialah, kenapa pihak Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang dan Jabatan Mufti sendiri tidak peka dengan tindakan yang dikatakan sudah berlarutan sejak dua tahun yang lalu? Penafian yang dibuat juga dilihat seolah-olah sekadar melepaskan batuk ditangga.

Selain itu, kenapa platform khutbah yang seharusnya membincangkan permasalahan ummat di samping menjadi ruang bagi jemaah berdoa untuk kesejahteraan umat Islam sejagat disalahgunakan sehingga menjadi isu pula seperti yang berlaku kini? Kenapa tidak digunakan sahaja pentas ceramah yang biasa digunakan untuk berpolitik bagi mendoakan pemimpin negeri supaya mendapat hidayah dan memeluk Islam beramai-ramai? Tidakkah ia lebih terbuka dan menjamin impak langsung?

Justeru adalah menjadi harapan kami di Aspirasi Corner untuk mendengar pula luahan pandangan atau komentar dari mahasiswa USM sendiri berhubung isu ini khususnya daripada saf kepimpinan Persatuan Mahasiswa Islam USM. Isu ini seharusnya membuka mata dan minda kita semua supaya menjadi lebih peka dengan tuntutan-tuntutan arus moden dunia yang semakin liberal.

1 comment:

  1. minta YDP MPP USM dan jemaah MPPK yg gatal jwp isu ni..jgn sibuk berpolitik utk umno..n jd agen umno d kampus...dia pun org islam gakkan...n 'konon2nya' mewakili mahasiswa jd minta dia respon sikit.....

    ReplyDelete