Wednesday, October 20, 2010

Pro-M, Apa Sudah Jadi??


Polemik baru politik kampus cuba ditimbulkan lagi. Selepas reda dengan isu kedegilan pihak Student Progressive Front (SPF) yang sewenang-wenangnya menyebarkan risalah haram di dalam kampus, kemudian keluar pula kenyataan rasmi daripada Pro-Mahasiswa USM yang menafikan pembabitan mereka dengan tindakan SPF tersebut, kini Yang DiPertua Persatuan Mahasiswa Islam cuba pula mengalihkan isu kepada persoalan baru.

Dalam satu kenyataannya, beliau berpandangan kedua-dua kumpulan Pro-Aspirasi dan Pro-Mahasiswa sepatutnya dibubarkan supaya perpaduan dan kata sepakat sesama mahasiswa dapat dipupuk dengan lebih mudah dan berkesan, di samping untuk mengelakkan perpecahan yang lebih serius seperti yang berlaku di luar kampus ketika ini.

Pada kami, ini satu pandangan yang pelik dan tidak berasas. Sebagai orang nombor wahid dalam PMI, beliau seharusnya melontarkan pandangan yang lebih komprehensif berbanding mencadangkang solusi yang populis begini. Tidak dinafikan, kewujudan dua entiti politik begini sedikit sebanyak menyebabkan berlakunya perbezaan pandangan yang ketara sesama mahasiswa, tetapi ia sebenarnya penting kerana mampu memupuk kematangan bersuara dan bekerja dalam kalangan mereka yang terlibat.

Di samping itu, suara-suara mahasiswa sama ada dari kumpulan Pro-Aspirasi mahupun Pro-Mahasiswa juga penting sebagai pengimbang antara satu sama lain. Walaupun secara praktikalnya ia berbeza berbanding konsep politik di luar kampus, namun sedikit sebanyak implimentasinya turut mencerap budaya kerja atau kepimpinan organisasi politik yang ada di negara ini. Tidakkah ia suatu yang kondusif pada waktu mahasiswa dilarang menyertai parti-parti politik secara aktif?

Umum juga sudah tahu, setiap Yang DiPertua atau Presiden bagi Persatuan Mahasiswa Islam pada amalannya adalah Ketua bagi gerakan Pro-Mahasiswa. Ia adalah ketetapan dalam Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) iaitu induk bagi gerakan mahasiswa haluan kiri di negara ini. Jika ia juga digunapakai di USM, maka tidakkah ia sesuatu yang janggal untuk seorang Ketua Pro-Mahasiswa mengeluarkan pandangan sedemikian walaupun bersifat peribadi?

Ia juga seolah-olah satu tempelakan terhadap pendirian Pro-Mahasiswa sendiri yang selama ini begitu kuat mendesak supaya mahasiswa dibenarkan berpolitik. Ketika isu ini timbul sedikit masa dahulu, terdapat segelintir orang kuat PMI yang juga penggerak Pro-M USM dengan keras menghentam Yang DiPertua Majlis Perwakilan Pelajar USM kerana membantah cadangan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Dato’ Saifudin Abdullah berhubung isu mahasiswa berpolitik. Namun hari ini, YDP PMI sendiri membuat pusingan 360° sekali gus menyetujui pandangan YDP MPP kita. Sekali lagi, tidakkah ini pelik?

Selain itu, mahasiswa USM juga seharusnya bertanya, apakah sebenarnya yang diperjuangkan oleh kumpulan Pro-Mahasiswa di sini? Adakah dengan memperkenalkan slogan Sedia Mendokong Aspirasi Mahasiswa, ia sudah cukup untuk membuktikan kesediaan mereka memperjuangkan isu-isu mahasiswa sejagat di USM? Apa yang dilakukan oleh SPF baru-baru ini jelas sekali telah mencalar kredibiliti gerakan Pro-Mahasiswa USM yang sedang membina pengaruhnya ketika ini. Malah kenyataan penafian yang dikeluarkan juga jelas menunjukkan ketidaksepakatan mereka dalam banyak perkara.

Kepada Ketua Pro-Mahasiswa USM, kami ada pesanan. Jagalah anak-anak buah anda juga.

No comments:

Post a Comment