Sunday, February 20, 2011

Bisik-bisik AC : Apa Yang Dahulu Tak Boleh, Sekarang Boleh?

Akhirnya terpacul juga dari mulut orang kuat PMI menafikan segala prinsip perjuangan mereka selama ini. AC bukan hendak menyibuk, tetapi rasa pelik dan hairan sahaja. Seorang ahli totok PMI berkata malam tadi bahawa Pro-M ialah Pro-M dan PMI tetap PMI. Barangkali pusingan baliknya lebih dari 360 darjah.

Sedikit masa dahulu, PMI paling lantang mempertikaikan tindakan pendokong-pendokong aspirasi yang terdiri daripada mahasiswa/i Melayu kerana menggunakan istilah ‘Salam Aspirasi’. Tetapi pada rapat umum malam tadi, PMI juga melakukan tindakan yang sama malah berulang-kali dan ia disambut penuh megah oleh penyokong-penyokong Pro-M yang terdiri daripada mahasiswa/i Melayu Islam.

Soalnya, kenapa dahulu tak boleh sekarang boleh? Apa bezanya menggunakan Salam Aspirasi dan Salam Pro-Mahasiswa? Kami tidak mahu menggunakan hujah-hujah yang berat, cukuplah sekadar bertanya, apakah hukumnya kini sudah dibolehkan semata-mata untuk meraih undi dan sokongan mahasiswa sejagat? Kalau sudah boleh, maka wajarlah kami menuntut supaya tuduhan lampau terhadap kami dahulu ditarik balik.

Untuk makluman sahabat-sahabat mahasiswa/i USM sekalian, jika anda mahu kenal Pro-M, kenalilah siapa yang menggerakkannya. Ia terdiri daripada gabungan dua kumpulan mahasiswa yang besar di USM iaitu Student Progressive Front yang berpayungkan Persatuan Bahasa Tionghua dan Persatuan Mahasiswa Islam atau panggilan mesranya, PMI.

Pada kebiasaannya, setiap kumpulan Pro-M di mana-mana IPTA/S pun akan dikepalai oleh Presiden/Yang DiPertua PMI. Ia sudah diterima dan diperakui oleh Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang menjadi induk gerakan mahasiswa pro-pembangkang di Malaysia. Justeru bila ahli PMI berkenaan mengeluarkan kenyataan sedemikian, kami cuma tersenyum sinis. Apa lagi yang hendak diperkatakan..

Dalam berpolitik, manusia cenderung mengikut emosi ramai. Kalau insiden pencabulan hukum semalam diambilkira, maka PMI bukanlah pejuang sebenar gerakan Islam di kampus ini. Dahulu tidak boleh, sekarang boleh. Dahulu salah, sekarang sudah betul. Sedangkan hal prinsip di dalam Islam ialah hal yang paling tidak boleh dikompromikan waima dalam politik sekali pun.

AC kata : Memaku dulang..

1 comment: