Wednesday, October 2, 2013

GENDANG DIPALU, DEPA DAH BANGUN

Peti undi baharu yang akan digunakan dalam pemilihan
tahun ini.

Suhu politik kampus mula hangat sejak belakangan ini khususnya di kampus-kampus sekitar Lembah Kelang. Kami mengikuti rapat perkembangan ini kerana ia sedikit sebanyak akan mempengaruhi suhu politik kampus di USM secara tidak langsung.

Terbaru, kami difahamkan beberapa kumpulan Pro-M di UM, UKM, UPM dan UIAM sudah melancarkan gerakan mendesak pihak pentadbiran (HEPP/HEPA) masing-masing supaya mendedahkan tarikh-tarikh penting menjelang Pilihan Raya Kampus (PRK) sidang ini.

Untuk makluman rakan-rakan, Pilihan Raya Kampus diadakan secara tahunan atau setiap sidang di kesemua kampus IPTA termasuk di USM. Tempoh mandat yang diberikan pula ialah setahun atau satu penggal. PRK perlu diadakan selepas tempoh ini matang. Namun begitu, dalam situasi tertentu, tempoh tersebut boleh dipanjangkan seperti yang termaktub dalam perlembangaan (AUKU dan Perlembagaan Universiti) dengan kuasa budi bicara Naib Canselor.

Berdasarkan perkembangan di Lembah Kelang, kami menjangkakan akan ada usaha daripada pihak tertentu di USM untuk mendesak pihak pentadbiran menyegerakan PRK atau sekurang-kurangnya mendedahkan tarikh-tarikh tersebut.

Berikut merupakan langkah-langkah dalam proses PRK seperti yang diamalkan di USM selama ini untuk perhatian rakan-rakan semua :

  1. NOTIS DIKELUARKAN
  2. BORANG-BORANG PENAMAAN CALON DIKELUARKAN
  3. URUSAN PENGESAHAN BORANG PENAMAAN CALON
  4. HARI PENAMAAN
  5. HARI BERKEMPEN
  6. HARI MENGUNDI
  7. PROSES MENGIRA UNDI
  8. PENGUMUMAN KEPUTUSAN
  9. PEMBENTUKAN MPP

Soal tarikh, pada kami biarlah diserahkan kepada pihak pentadbiran. Lambat atau cepat, ia tetap akan berlangsung dan kita tetap akan mengundi. Bukankah jika lambat ia akan memberi lebih ruang dan masa kepada kita untuk membuat persediaan?


Aspirasi Corner.

We Lead We Love USM !
Together We Unite.

1 comment: