Wednesday, February 10, 2010

Ish..Ish..Ish Penuh Jenaka dan Nasihat

Satu persembahan teater oleh para pelajar USM telah diadakan sempena Majlis Penjemaan Sekretariat Rukun Negara pada hari Selasa, 9hb Februari 2010 jam 3.30 petang bertempat di Dewan Budaya, Pusat Budaya USM.

Teater yang berjudul Ish..Ish..Ish.. tersebut ditulis dan diarahkan oleh aktivis teater muda USM, Saudara Khairol Azhar Abdul Jalil yang juga merupakan mantan NYDP 1 MPP USM Sidang 2007/08.


Sebahagian sekretariat yang terlibat menjayakan program julung kali ini.


Apa yang membanggakan ialah teater tersebut dipentaskan dengan jayanya oleh hampir 99% penggiat baru yang belum pernah terlibat dalam mana-mana aktiviti persembahan secara langsung sebelum ini.

Timbalan Naib Canselor BHEPP, Prof. Omar Osman yang turut menyaksikan persembahan tersebut telah melahirkan kekagumannya di atas usaha pementasan yang disifatkan beliau sebagai penting untuk masa depan seni teater di USM amnya dan negara khsusnya.


Khusyuk menonton persembahan Teater Ish..Ish..Ish..

Pada masa yang sama, sebahagian besar penonton terutamanya pelajar sekolah dari sekitar Pulau Pinang yang dijemput khas turut terhibur dengan pementasan yang diadakan. Dalam sesi soal jawab yang diadakan selepas persembahan tamat, beberapa orang pelajar telah mengambil peluang mengajukan soalan kepada krew produksi terutamanya pengarah serta pelakon utama teater tersebut.

Teater ini mengisahkan tentang sikap dan tabiat manusia khususnya masyarakat Malaysia yang sering alpa dengan perkara-perkara yang sensitif di sekeliling mereka seperti isu bahasa kebangsaan, amalan budi bahasa yang mulia, pencemaran dan sebagainya yang disampaikan secara sinis dan penuh dengan unsur jenaka.


Babak penari menarikan tarian yang berlatarkan isu pencemaran alam sekitar.


Antara babak awal teater yang menyentuh isu kemanusiaan dalam masyarakat hari ini.


Dalam pada itu, satu percubaan pementasan teater monolog solo paling lama bagi memecahkan rekod kebangsaan akan diadakan pada 20hb Februari ini bertempat di Dewan Budaya. Warga kampus dipelawa menghadiri program julung kali ini di samping memberikan sokongan kepada pelakonnya kelak.


1 comment: