Saturday, January 28, 2012

Lelong Baucer Cemar Imej Mahasiswa

Oleh Team Aspirasi Corner


Terdapat beberapa isu berbangkit selepas penyerahan Baucer Buku 1Malaysia dilaksanakan secara berperingkat baru-baru ini. Antaranya, mekanisme penggunaan baucer empat keping bernilai RM50 setiap satu itu dan jaminan tiada manipulasi oleh pihak tertentu ke atas penerima iaitu para penuntut institut pengajian tinggi (IPT) termasuk para pelajar tingkatan enam di seluruh negara.


Namun, di sebalik semua kebimbangan itu, tidak semena-mena kita dikejutkan pula dengan tindakan segelintir mahasiswa melelong baucer-baucer yang diterima pada harga lebih rendah di Internet. Jelas, ia satu tindakan yang amat tidak wajar dan membelakangkan hasrat pihak kerajaan untuk membantu kita semua mengurangkan beban pembelajaran masing-masing.


Baucer-baucer tersebut seharusnya ditebus dengan membeli buku-buku yang diperlukan sebagai material kuliah, bukannya sebagai jalan untuk mengaut untung segera yang bersifat sementara. Ia bukan sahaja tindakan yang tidak beramanah, malah mencemarkan integriti golongan intelektual di negara ini khususnya dalam kalangan penuntut IPT.


Walaupun dianggap sebagai kes terpencil, kita seharusnya mengambil iktibar daripada tindakan tidak bertanggungjawab ini. Pihak kerajaan melalui konsep 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan telah berusaha membantu meringankan kos pengajian yang perlu ditanggung oleh kita selama ini termasuk melalui pemberian baucer buku tersebut. Justeru tidak adil sekiranya kita cuba mencari keuntungan peribadi sehingga menafikan matlamat murni yang hendak dicapai.


Akhir kata, kami mengalu-alukan sebarang tindakan undang-undang ke atas individu yang terlibat sebagai pengajaran kepada kita semua. Semoga ia menjadi pengajaran berguna kepada seluruh warga penuntut di negara ini.

1 comment: