Saturday, January 28, 2012

Tolak Budaya Seks Songsang Dan Bebas

Pembunuhan Prof. Ismail Al-Faruqi Ada Kaitan dengan Kegiatan Homoseksual?

Oleh Team Aspirasi Corner

Anda kenal Prof. Ismail Faruqi?

Jika kami sekadar menyebut nama beliau, mungkin tidak ramai yang mengenalinya. Tambahan pula beliau sudah lama meninggalkan kita. Kematiannya amat tragis. Beliau dan isteri telah dibunuh akibat tindakan ‘mengarut’ beliau sendiri oleh seorang individu yang baru sahaja memeluk Islam.

Tujuan kami membuat pendedahan ini di sini bukanlah untuk mengaibkan mana-mana pihak melainkan untuk berkongsi pengajaran.

Prof. Ismail Faruqi ketika hayatnya mengajar di beberapa buah universiti terkemuka seperti Al-Azhar di Mesir, McGill University di Montreal dan Temple University di Amerika Syarikat. Beliau juga bertanggungjawab mengasaskan dan mempengerusikan Program Pengajian Islam di Temple University di samping menubuhkan Institut Pemikiran Islam Antarabangsa (IIIT) yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

Pada 27 Mei 1986, beliau bersama isteri dan seorang anak perempuannya telah diserang di rumah mereka di Wyncote, Pennsylvania, oleh salah seorang pelajarnya, Joseph Louis Young yang ketika itu baru sahaja memeluk Islam. Dalam serangan tersebut, Prof. Ismail Faruqi dan isteri telah terbunuh manakala anak perempuan mereka selamat tetapi menerima 200 jahitan.

Tidak diketahui dengan jelas tujuan pembunuhan tersebut dilakukan. Namun, sekurang-kurangnya tiga orang penulis dan wartawan yang menyiasat kes tersebut membuat analisa dan kesimpulan yang senada. Berdasarkan kenyataan pihak polis Philadelphia dan rekod saksi semasa perbicaraan di Mahkamah Montgomery County, mereka mendapati Prof. Ismail Faruqi dan keluarga diserang oleh tertuduh kerana menggalakkan dan memaksa para pelajarnya melakukan aktiviti homoseksual bagi mendapatkan biasiswa di Temple University.

Amy S. Rosenberg, seorang wartawan dari Philadelphia Inquirer, melaporkan bahawa Joseph Louis Young telah membuat pengakuan bertulis kepada pihak polis Philadelphia mengatakan dia terpaksa membunuh keluarga Al Faruqi kerana mereka mendorong amalan homoseksual dalam kalangan pelajarnya dari Malaysia. Pengakuan bertulis Young atau nama Islamnya Yusuf Ali itu telah dibacakan oleh Carol Keenan, Detektif Polis Philadelphia semasa perbicaraan hari pertama di Mahkamah Daerah Montgomery.

Manakala Bridgett M. Davis, wartawan dari Philadelphia Inquirer pada 8 Julai 1987 melaporkan Ismail Faruqi, mentor kepada John Esposito dibunuh kerana aktiviti homoseksual. Pembunuhan itu juga didakwa sebagai bermulanya agenda jihad global yang berlaku pada lewat 80-an.

Ahmad Atif Ahmad, pengendali jurnal Islam terkemuka, Macalester Islam Journal (MIJ), dari Bahagian Pengajian Agama di Macalester College, Minnesota, Amerika Syarikat malah telah mendokumentasikan kes ini dalam sebuah jurnal yang diterbitkan oleh institut tersebut.

Sementara itu, menurut kajian yang dilakukan oleh Nicole Kligerman dari Macalester College dalam jurnal beliau bertajuk Homosexuality in Islam: A Difficult Paradox merumuskan “The 1986 murder of professor Isma’il Al Faruqi and his wife Lois provide a prime example of Western misunderstanding of the Muslim homosexual paradox. Of Palestinian descent, Al Faruqi taught Islamics in Philadelphia and was killed by one of his students–a Muslim convert–who claimed that the Faruqis “forced Muslim students to perform homosexual acts in return for scholarships at Temple University.”

Kes ini juga mendapat liputan daripada pihak akhbar di Malaysia, malah ia dihuraikan dengan sempurna oleh Johari Ismail di dalam bukunya berjudul Enigma Politik Anwar – Igauan Atau Realiti? Di dalam buku tersebut, penulis turut mengemukakan perjalanan proses mahkamah yang lebih jelas termasuk kenyataan memohon maaf dan kekesalan daripada tertuduh atas tindakannya.

Jika kita mengkaji kes ini secara teliti, kita akan menemui beberapa fakta berkait yang penting. Antaranya, ‘politik’ dalaman IIIT sendiri, peranan beberapa nama lain yang turut disebut di dalam perbicaraan ini serta pembabitan ‘kumpulan’ pelajar dari Malaysia yang dinyatakan oleh Young. Insya-Allah, kami akan mendedahkannya dalam masa terdekat.

Kisah ini mungkin tidak meninggalkan impak yang begitu besar kepada kita kerana ia telah lama berlaku. Tetapi daripada peristiwa tersebut, satu mesej jelas sewajarnya diterima oleh kita semua. Di sebalik keterbukaan dan liberalisme, masih terdapat perkara-perkara yang menyanggahi adat dan tatasusila masyarakat bertamadun tidak dapat diterima oleh sebahagian besar anggota masyarakat kita.

Di sesetengah negara, budaya seks songsang masih menjadi larangan dan dikuatkuasakan melalui sistem perundangan yang khas. Tujuan ia diwartakan sebagai haram bukan semata-mata kerana asas agama tetapi demi menjaga sebuah komuniti yang sihat dan seimbang termasuk di Malaysia sendiri.

Namun begitu, muktahir ini, kita sering mendengar suara-suara yang menuntut supaya undang-undang seumpamanya dimansuhkan. Kononnya, setiap manusia berhak mengamalkan orientasi seks masing-masing termasuk bersama pasangan sejenis. Lebih teruk, undang-undang itu dianggap sebagai lapuk dan tidak lagi relevan dengan zaman ini sekaligus membayangkan kepada kita betapa seriusnya agenda kebebasan hak asasi dan fahaman liberalisme dalam kalangan masyarakat hari ini termasuk di Malaysia.

Justeru sudah tiba masanya kita berkata dengan tegas, tanpa ragu-ragu lagi, bahawa seks songsang adalah salah, terkutuk dan amat bertentangan dengan fitrah kejadian manusia yang diciptakan berpasang-pasangan antara lelaki dan wanita. Adakah kita mahu lihat bangsa Sodom baru bermaharajalela kembali di muka bumi ini, khususnya di Malaysia?

No comments:

Post a Comment