Sunday, January 10, 2010

Isu Bakar Gereja – Kenyataan Dari Blog PMI Terus Dipersoal Mahasiswa!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


1.Negara sekali lagi dikejutkan dengan berita beberapa gereja Katholik diserang termasuk dibakar oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab dan sanggup mengkhianati prinsip keamanan yang dipegang selama ini oleh rakyat Malaysia.


2.Insiden terbaru yang berlaku di Selangor ini dikatakan berpunca akibat perselisihan pendapat antara rakyat negara ini khususnya dalam kalangan masyarakat Islam selepas keputusan membenarkan penggunaan nama Allah oleh tabloid The Herald dan juga masyarakat bukan Islam yang lain oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 31hb Disember 2009.


3. Namun begitu, sebagai mahasiswa yang terbuka kepada pelbagai sumber maklumat, kita haruslah matang dan mampu berfikir secara rasional apabila berlaku sesuatu isu yang panas seperti ini. Kita tidak boleh cepat melatah atau segera memberikan respons berdasarkan pandangan sendiri semata-mata. Dalam isu sebegini, adalah lebih matang sekiranya kita menilai dari setiap sudut dan selebihnya menunggu keputusan siasatan rasmi daripada pihak berkuasa sebelum mengeluarkan pendapat peribadi.


4. Justeru, kenyataan terbaru daripada blog PMI USM berhubung insiden ini telah menimbulkan banyak perdebatan luaran dalam kalangan mahasiswa USM. Antara yang ditimbulkan, siapakah sebenarnya yang bersuara dalam PMI dan apakah suara tersebut mewakili seluruh jemaah?


5. Ulasan panjang lebar daripada entri tersebut juga seolah-olah cuba menggambarkan umat Islam negara ini sedang dalam mood berperang, baik secara fizikal mahupun secara psikologi. Motif sebenar penulisan tersebut juga tidak jelas sedangkan butiran spesifikasi kes ini, termasuk siapakah dalangnya yang sebenar, masih lagi dalam siasatan.


6. Tidak salah berkomentar, tetapi biarlah selepas diukur sedalam mungkin. Jika perlu, wujudkanlah lapangan sendiri supaya lidah rasmi PMI tidak dianggap sebagai medan melaporkan pandangan peribadi, bukannya suara jemaah.


7. Gesaan supaya YDP PMI menarik balik kenyataannya sebelum ini juga masih belum disahut, dan hari ini, sudah tersiar satu lagi kenyataan yang mengelirukan. Diharap perkara ini tidak berulang di dalam lidah rasmi PMI, dan diharap juga, PMI dapat berperanan sebagai sebuah persatuan yang telus memperjuangkan akidah Islamiyah.

1 comment:

  1. Astaghfirullah..aspirasi nampaknya terus mencetuskan kontroversi.. nampak sgt niat yg buruk terus tersemat di hati..

    semoga Allah beri petunjuk pada kalian..

    ReplyDelete