Wednesday, January 13, 2010

Parlimen Mahasiswa- Agenda Besar Mahasiswa APEX

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi menerima kertas cadangan Parlimen Mahaiswa daripada YDP MPP USM, Saudara Mohammad Shafiq Abd Aziz baru-baru ini.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


1. Suara mahasiswa ibarat halilintar yang menggegarkan alam seandainya ia berpadu dan menempati segenap ruang yang ada. Suara mahasiswa bahkan digeruni pemimpin negara, dikagumi dunia dan dihormati sejarah.

2. USM mengorak langkah dalam usaha menyebarkan impak daripada suara siswa dan siswinya secara total dengan menggagaskan idea Parlimen Mahasiswa, yang bakal disegani masyarakat sebagai sebuah platform ampuh kesepaduan suara dan pemikiran mahasiswa alaf baru.

3. Ramai yang belum faham apakah Parlimen Mahasiswa, kenapa ia digagaskan dan adakah kita bersedia dengan sistemnya kelak? Malah, adakah ia mampu berperanan dengan baik apabila dilaksanakan?

4. Persoalan-persoalan begini amat perlu dalam kita memahami objektif Parlimen Mahasiswa. Ini kerana, ia bakal mencetuskan ruang perdebatan dan perbincangan sehingga akhirnya kita semua mampu bercakap tentang perkara ini. Aspirasi USM sebagai pemimpin rakan IPTA dan masyarakat sudah melebarkan peranannya sebagai perintis kepada idea-idea baru yang lebih matang dan kritis.

5. Pihak kerajaan juga begitu bersungguh-sungguh menerima idea Parlimen Mahasiswa daripada MPP USM. Inilah bukti bahawa MPP yang mendokong aspirasi universiti sebenarnya menjuarai agenda mahasiswa dalam konteks yang unggul.

6. Kelab Sahabat MPP USM mengucapkan tahniah kepada kepimpinan mahasiswa USM dibawah Saudara Shafiq Aziz yang telah menggegarkan negara dengan agenda besar tersebut. Kami berbangga dengan anda semua!!!

No comments:

Post a Comment