Thursday, March 18, 2010

Semuanya Kena Bayar

Langkah pihak perpustakaan USM menggantikan loker percuma dengan kemudahan loker yang lebih elok tetapi berbayar ternyata banyak mengundang nada sinis daripada sebahagian besar pengguna hariannya.Semuanya kena bayar sekarang ini, itu antara yang diluahkan.

Jika dibandingkan penggunaan loker tradisi sebelum ini meskipun kelihatan uzur dan kurang ciri keselamatan, namun ia sebenarnya lebih mudah dan mesra pengguna. Mungkin pernah berlaku kes-kes kecurian yang bersifat terpencil , tetapi pada masa yang sama ia juga berjaya mendidik pengguna agar lebih berhati-hati.

Tidak kurang juga yang mempersoalkan tindakan ini kononnya bertujuan mengaut untung harian yang lumayan bagi menampung kos perkhidmatan perpustakaan. Sama ada benar atau pun tidak ia sukar dipastikan kerana sistem ini masih di peringkat pra-perlaksanaan. Jika benar maka tertanya-tanyalah juga kita akan peruntukan universiti yang disediakan untuk perpustakaan kita ini. Mungkin belum cukup kot.

Apa-apa pun, sistem ini masih di peringkat awal. Kita tidak harus lekas membuat penilaian atau memberikan komen yang bersifat pesimis. Mungkin ia kelak lebih memudahkan para pengguna untuk meninggalkan barang masing-masing walaupun bukan untuk ke perpustakaan. Sama ada suka atau pun tidak, semuanya terpulang kepada kita untuk menggunakan kemudahan baru ini.


BERSAMA UNIVERSITI MENGGERAKKAN TRANSFORMASI

No comments:

Post a Comment