Thursday, March 14, 2013

STANDARD CAP AYAM


AC tersengih selepas membaca status yang dikemaskini oleh admin Cap Ayam di halaman rasmi Facebook mereka. Lihat status tersebut dalam gambar di bawah.

Persepsi jahat cuba dimainkan kononnya wujud aktiviti pendakwan terpilih. 

Kelakar tak? AC rasa admin Cap Ayam ini terlalu beremosi hingga tidak dapat membezakan setiap perkara yang dibangkitkannya dari segi fakta dan realiti sebenar.

Asasnya, admin Cap Ayam cuba menunjukkan (baca: menghasut pemikiran kita) supaya melihat tindakan undang-undang yang telah diambil ke atas Tian Chua (bermula hari ini) sebagai berat sebelah. Buktinya, kesemua sample perbandingan yang dikemukakan membabitkan Ibrahim Ali, Ridhuan Tee Abdullah dan Muhyiddin Yaasin adalah pihak yang tidak searus dengan Tian Chua.

Kenapa admin Cap Ayam tak nyatakan secara detail setiap sample yang dikemukakannya itu?

Tian Chua diheret ke mahkamah kerana kenyataan yang dibuatnya dianggap menghina sebuah parti dan pada masa yang sama, menghina anggota keselamatan yang sedang berjuang di Lahad Datu dalam Ops Daulat. Rasanya semua orang tahu isu ini. Lebih  jelas kenyataannya itu telah dipetik dan disiarkan di dalam portal Keadilan Daily, lidah rasmi partinya sendiri.

Laporan media kenyataan oleh Tian Chua ini disiarkan di muka hadapan Keadilan
Daily.  WartawanAisha Geoffrey, kekasih Saifuddin Shafi Abdullah iaitu Presiden
Anwar Ibrahim Club (AIC) mengaku bertanggungjawab menyediakan
laporan tersebut.

Rentetan itu, ratusan laporan polis telah dibuat dan kemuncaknya, hari ini, 14 Mac 2013, Tian Chua telah diheret ke mahkamah. Sekarang, dia boleh jelaskan sejelas-jelasnya di mahkamah. Inilah peluang terbaik untuk dia buktikan bahawa dia tidak bersalah! Jadi kenapa admin Cap Ayam mencerap hal ini sebagai satu tindakan tidak adil atau berat sebelah sedangkan Tian Chua sebenarnya telah mendapat peluang terbaik untuk buktikan yang dia tidak bersalah?

Antara rakyat yang mencetuskan gerakkan massa bangkit
menyuarakan bantahan terhadap kenyataan Tian Chua di samping
membuat laporan polis.

Kenapa admin begitu beremosi walhal di luar sana, pelbagai pihak termasuk kaum keluarga anggota keselamatan yang terbunuh, mendesak supaya Tian Chua dikenakan tindakan? Atau Cap Ayam sendiri sebenarnya mempunyai hubungan yang rapat dan istimewa dengan Tian Chua melalui sebuah NGO yang dilaporkan menyalurkan dana kepada Cap Ayam selama ini? Maka sebab itulah, mungkin, admin Cap Ayam bersungguh-sungguh membela Tian Chua!

1 comment: